آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید
سرخط خبرها

روایت خبرنگار شهرآرانیوز از شب پر استرس در پیست اسکی مشهد | کولاک بی تدبیری در شب برفی شیرباد + فیلم و عکس

  • کد خبر: ۲۰۹۹۴۷
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
  • ۲
روایت خبرنگار شهرآرانیوز از شب پر استرس در پیست اسکی مشهد | کولاک بی تدبیری در شب برفی شیرباد + فیلم و عکس
این گزارش روایت عینی خبرنگار شهرآرانیوز است از شبی که بیش از هزار نفر در پیست اسکی شیرباد مشهد محبوس شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، گذراندن یک شب در لابلای کوه‌های پر برف و کولاک هوا از آن دسته تجربه‌هایی است که حتی تصورش هم پر از نگرانی و استرس است؛ لحظاتی که شب گذشته برای حاضران در پیست اسکی شیرباد اتفاق افتاد و من به عنوان یک خبرنگار در آنجا حضور داشتم.  

خبر شروع برف زمستانی آن هم با شدت در ظهر روز جمعه را همه شنیده بودند و همگی برای استعلام باز بودن مجموعه پیست اسکی دست به تلفن شدند. ارتباطی که پاسخش اعلام خبر باز بودن پیست در همان روز نتیجه آن بود و باعث شد تا برای تهیه گزارش از تنها پیست اسکی نزدیک مشهد به آنجا بروم.

تعداد بازدید : 656

چالش دور از انتظار

از ابتدای صبح آسمان هنوز باز بود و خودرو‌های مختلف به سمت مسیر پیست روانه شده بودند، خودرو‌هایی که دیدن برخی از آن‌ها در مسیر پر از برف  و کوهستانی جاده دولت آباد، کمی دور از انتظار به نظر می‌رسید.  

همچنین چالش‌هایی که مینی بوس‌های حامل گردشگران پیست در جاده‌ای نسبتا کم برف با آن مواجه میشدند شاید می‌توانست تلنگری برای احتمال در برف ماندن گردشگران پس از شروع برف باشد.

تلنگری که برخی از افراد به آن توجه کردند و مسیر را دور زدند، اما مسئولین پیست شیرباد شاید از سر عادت و شاید از سر بی توجهی اهمیتی برای آن قائل نشدند.  

تعداد زیاد خودرو‌ها و جمعیت بیش از ظرفیت به نظر می‌رسید و با یک حساب سرانگشتی میتوانستیم حدس بزنیم، پیست مهمان بیش از یک هزار نفر است.  

پیدا کردن صندلی مناسبی برای چند دقیقه نشستن در فضای رستوران پیست با این حساب کار سختی به نظر می‌رسید، اما همه چیز از لحظه‌ای نگران کننده شد که برف شروع به باریدن کرد و مسئولان پیست با تاکید بر اینکه شرایط بحرانی و جدی است از همه افراد که حتی تعدادی از آن همین چند دقیقه قبل با پرداخت هزینه ورودی وارد مجموعه شده بودند، خواست تا هرچه سریع‌تر مجموعه را ترک کنند!

بلبشو حاصل سو مدیریت!

بارش شدید برف و جاده پر پیچ و خم دولت آباد به سمت پیست اسکی مواردی نبود که کسی از آن چشم پوشی کند و در چنین شرایطی افراد به سمت پارکینگ رفته  و سوار بر خودروهایشان شدند.

موضوعی که با وجود سو مدیریت و هیجان و ترس برخی از گردشگران منجر به بلبشویی شد که برخی افراد را ساعت‌ها در میان برف و کولاک گرفتار کرد.  
برخی از افراد در همان لحظات اول ماشین‌ها را رها کرده و با وسایل نقلیه دیگر از مجموعه خارج شدند، عده‌ای دیگر بدون توجه به شرایط باعث چندین تصادف در مسیر و نهایتا بحرانی‌تر شدن شرایط و بسته شدن مسیر بازگشت شدند.  

ورود گردشگران بیش از ظرفیت!

ماندن در مجموعه تا زمان اتمام بارش برف انتخاب نخست تعداد زیادی از افراد بود، اما آنچه وضعیت را با التهاب بیشتری روبرو کرد، سو مدیریتی بود که اجازه حضور تعداد زیادی از افراد که بیش از ظرفیت معقول بودند، شده بود. موضوعی که در ساعات بعدی نیز حل و فصل نشد.  
چند ساعتی از اقامت اجباری پر از التهاب افراد در مجموعه می‌گذشت، کسی اطلاعی از ادامه شرایط نداشت و پس از چند ساعت تعداد دیگری از افراد تصمیم بر ماندن و عده دیگری تصمیم بر رفتن در هر شرایطی را گرفتند.  

تلفن بدون آنتن و یک خط مستقیم

آن‌هایی که در مجموعه ماندگار شدند، هرکدام در گوشه‌ای نشسته و اغلب برنامه‌ای برای ادامه روز نداشتند، آنتن تلفن‌های همراه مدت‌ها بود که قطع شده بود و وای فای مجموعه نیز مختص پرسنل آن هم با سختی فراوان بود؛ همین بود از ابتدا صف طولانی افراد برای استفاده کردن از تنها تلفن مجموعه شکل گرفت.

تماس‌های کوتاه پر از استرس و نگرانی!  

برف و کولاک از سر گردشگران مجموعه پیست اسکی شیرباد دست بردارد نبود و در ساعات اولیه برف تا چند متر بالاتر از شیشه‌های رستوران بالا رفت.  

فروش بوفه سرگردنه!

با نزدیک شدن به شب، بیشتر نقاط رستوران که زمینی سرد و بسیار نمناک داشت از موکت پوشانده شد و جمعیت بر روی آن نشستند. بوفه مجموعه هم دست به کار شده و چایی و نسکافه و باقی مانده خوراکی‌ها را به قیمتی چند برابر نرخ عادی به فروش می‌رساند، آب معدنی ۲۰ هزار تومانی و یک لیوان چایی ۲۵ هزار تومانی از این قرارند.  

این تنها چالش نبود و اخبار ضد و نقیض در کنار سرمای استخوان سوز تحمل شرایط را سخت‌تر از قبل کرده بود.

امید برای امداد رسانی 

یکی از حاضران در مجموعه بار‌ها با مشکلات تنفسی روبرو شده و تنها امدادگر مجموعه با امکانات ساده‌ای که در اختیارش بود به دنبال بهتر کردن حال این مهمان و چند مجروحی داشت که برخورد با خودرو‌ها آن‌ها را مجروح کرده بود.  

احتمالا کسی در آن شب پر از استرس و سرما پلک بر هم نزد، اما آفتاب صبح توانست روحیه‌ی بهتری برای افراد ایجاد کند، اخبار حضور نیرو‌های راهداری، فرمانداری و نهایتا ارتش و سپاه در مجموعه پیچیده بود و امید بیش از پیش در میان افراد شکل گرفته بود.  

کارکنان مجموعه نیز انگار سر سازگاری برداشته و شروع به توزیع غذای رایگان میان بچه‌ها و چای و آبجوش بین سایرین کردند. هرچند این مسائل چند ساعتی بیشتر ادامه نداشت و اعلام شد که بوفه مجموعه دیگر چیزی برای عرضه ندارد. نبود غذا نگران کننده بود که حضور نیرو‌های هلال احمر و توزیع نان در میان مردم توانست روحیه بهتری ایجاد کند.

کسی نمیدانست بر سر افرادی که مجموعه را بعد از ظهر دیروز ترک کرده اند، چه آمده تا اینکه خبر در راه ماندن و انتقال آن‌ها به مراکز اقامت اندکی از اضطراب افراد کاست.  

در مسیر بازگشت پر از برفی که نیرو‌های امدادی مشغول رسیدگی به آن بودند خودرو‌های بدون سرنشینی دیده  می‌شدند که نتوانسته بودند خود را به مقصد رسانده و برای انتقال آن‌ها از نفربر و خودر‌های لازم استفاده شده بود.  

در برف و کولاک ماندن حدود هزار  نفر در مجموعه پیست اسکی شیرباد اینبار با همت نیرو‌های امدادی مختلف به خیر گذشت؛ اما آنچه می‌توانست مانع از ایجاد چنین بحرانی شود، اندکی مدیریت و تجهیز فضای پیست به وسایل مورد نیاز است که در ظاهر امری ساده به نظر می‌رسد. همچنین عدم اجازه ورود خودرو‌های نامناسب در شرایط آب و هوایی خاص به مسیر این مجموعه توسط ارگان‌های مسئول از موضوعات قابل توجه دیگر است.

منتظر پیگیری باشیم!

نکته دیگر، اما عدم توجه مسئولین این پیست خصوصی به هشدار‌های هواشناسی بود و اینکه چرا با وجود اعلام هشدار نارنجی از دو روز قبل، مسئولین این پیست بازهم به از عدم پذیرش گردشگران و علاقه‌مندان به اسکی سرباز زدند و باعث  سرگردانی و استرس برای هزار نفر مراجعه کننده به این پیست و خانواده‌هایشان و ایجاد هزینه برای دستگاه دولتی شدند؟

مسئله‌ای که می‌بایست برای عدم تکرار آن که شاید ممکن بود با اتفاقات ناگواری همراه باشد، منتظر برخورد با عوامل این پیست و توضیح مسئولان بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پشمک حاج عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
0
0
با لانچیکو بزنن خرو نمیره بعد ملت از دل خوشی رفتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
1
0
ای جانم...ولا فیلم هایی که از بعضی محبوسین در پناهگاه درآمده زیادم نشون نمیده که بهشون بد گذشته باشه...مضاف بر اینکه فرض و بگیریم که این مشکل پیش نمی اومد این خانم خبرنگار که رفته بودن برای تهیه گزارش!! در اون روز برفی با هشدار نارنجی!! رفته بودن از چی گزارش تهیه کنن؟! از امکانات خوب پیست اسکی؟!!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->